نخ DTY با اسم های هیت ست ، مصطلح نخ و فیلامنت پفکی در میان مردم شناخته می شود.

به جهت نزدیک تر شدن خاصیت های ظاهری نخ پلی استر با الیاف طبیعی ، در فرایند تکسچرازینگ تاب مجازی که به روش دیسک اصطکاکی انجام می شود نخ های POY به تکسچره بدل خواهد شد.

فرایند تکسچرازینگ

تکسچرایزینگ به یک سری از عملیات اطلاق می شود که در آن ها الیاف مصنوعی مانند پلی استر , نایلون اکریلیک و غیره , خاصیتی مانند الیاف طبیعی( مثل: پنبه ، ابریشم ، پشم و(… را به دست می آورند . به این معنا که در زمینه زیر دست(لمس نمودن پارچه(  روش بافت و ظاهر به الیاف ایده آل برای ساخت منسوجات تبدیل خواهند شد .

به گونه ای دیگر باید گفت که تکسچرایزینگ را باید اینگونه تعریف کرد به یک سری مراحلی که برای آماده نمودن الیاف مصنوعی جهت تولید منسوجات به کار گرفته می شوند تکسچرایزینگ گفته می شود ، الیاف پلی استر که مورد استرچ یا تکسچرایزینگ قرار گرفته باشند، خواص فنریت به دست خواهند آورد  .

گونه های مختلف نخهای تکسچره و کاربرد آن ها

نخ DTY که در سه گونه ساده، اینترمینگل یا همان گره زده شده  و همچنین کومینگل به تولید می رسد در به تولید رساندن پارچه های رو مبلی، پیراهنی ، پرده ای، کت و شلواری،  ملحفه ای، فاستونی، رو فرشی و سجاده، خواب مصارف صنعتی و فرش ماشینی به کار گرفته میشود .

نخ های اینترمینگل یا همان نخ های گره زده شده به طور معمول جهت نخ های چله کاربرد خواهند داشت.

از موارد دیگر کاربرد های نخ های DTY باید که به پوشاک تریکویی ، مانتویی ، جین ، روکش صندلی و پتوی راشل اشاره نمود.

نخ DTY ساخته شده شرکت در رنگ های گوناگون زیادی و با  نمره بسیار خوب ۷۵ الی ۱۲۰۰ دنیر تولید می شود.

نخ مذکور نتیجه فرایند تکمیلی تکسچرایزنیگ به گونه دیسک اصطکاکی بر روی نخ POY می باشد که هدف اصلی آن نزدیک شدن هر چه بیشتر خاصیت های ظاهری نخ پلی استر به الیاف طبیعی هستند. و به دو روش اینترمینگل و ساده به تولید می رسد.

نخ DTY

امکانات نخ  DTY :

نمره تقریبی :75 تا 1500 دنیر با گونه های مختلف اینترمینگل

میزان براقیت: نیمه مات-برایت-سوپر برایت

رنگ ها: تنوع بسیار خوب از رنگ ها با ثبات نوری، تصعیدی و شستشویی مورد نیاز کاربر

میزان فیلامنت : 24 الی 1152 با نظر به نمره نخ متغیر است.

DTY خاص: نخ هایی که جمع شدگی پایین دارند، لایکرادار، جمع شدگی مناسب، ملانژ چهار رنگ، High Bulck و …

چگونگی مصرف: رومبلی،  پرده، پوشاک تریکویی، مانتویی،  جین، پیراهن های مردانه، سجاده های زیبا، خواب فرش ماشینی، روکش های صندلی ، پتوی راشل، مصارف صنعتی

نخ تکسچره تاب مجازی ( Draw Textured Yarn ) یا همان  DTY کامل ترین ساخت و مصرف را در میان دیگر نخ های تکسچره شده  دارا می باشد.این نوع نخ ها که با اسم های مصطلح نخ فیلامنت شلاقی،  پفکی و هیت ست شناخته شده هستند جهت مصارف گوناگونی مصرف دارند برای مثال باید که از پیراهنی، پرده ای ، ملحفه ایو … نام برد.
این گونه نخ ها به طور معمول با دستگاه هایی که از مناطق حرارتی اولیه V و M شکل برخوردار هستند به تولید می رسند. نخ های  POY بعد از گذشتن از منطقه های حرارتی و همچنین کششی به دیسک های اصطکاکی(Friction Zone ) وارد شده و تاب مجازی را به خود می بینند و بعد از آن جهت تثبیت شدن به منطقه حرارتی ثانویه وارد خواهند شد.


نخ DTY به دو گروه ساده و اینترمینگل تقسیم بندی می شود.

در برخی مدل از ماشین آلات که عرض نمودیم جت های گره زن قرار داده شده و به این شکل نخ هایی که گره زده شده هستند و یا به اصطلاح اینترمینگل یا همان  مینگل شده می باشند به تولید خواهند رسید. نخ های گره زده شده به طور معمول برای نخ های چله به کار گرفته خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *