اهمیت توسعه نساجی

صنایع نساجی از گذشته تا کنون نقش قابل توجهی در رشد و توسعه هر کشوری داشته است. این توسعه در برخی از کشورها کمتر و در برخی دیگر بیشتر نمایان شده است. به طور کلی انقلاب صنعتی با ماشینی شدن منسوجات آغاز گردید و این صنعت مقدمه‌ای برای شکوفایی سایر صنایع بود. در ایران نیز صنعت نساجی از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و  یکی از مهم‌ترین عوامل اشتغال زا کشور محسوب می‌شود. افزایش تولید و تقویت صنایع نساجی منجر به توسعه صنعت نساجی در داخل و خارج از ایران می‌شود که این امر، افزایش درآمد ارزی و پیشرفت اقتصادی کشور را در پی خواهد داشت.

تاریخ صنعت نساجی در ایران

براساس آمار به دست آمده از باستان شناسان، تاریخ فعالیت‌های نساجی ایران به حدود ۱۰ هزار سال پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد. این فعالیت‌ها با کار ریسندگی و بافندگی آغاز گردید و پس از آن به رنگرزی پارچه رسید. طبق آمارهای موجود از تاریخ نساجی، کشور ایران یکی از پیشگامان حوزه رنگرزی پارچه بوده است. متأسفانه پس از حمله مغول‌ها به ایران و اصرار آن‌ها به خرید و استفاده از کالاهای چینی، صنعت نساجی در ایران دچار تغییرات بسیاری شد. البته این صنعت در دوره‌های بعدی دوباره رونق گرفت و رشد و پیشرفت بسیاری کرد. آمارهای نشان داده شده از تاریخ، روایت گر فراز و نشیب این صنعت در ایران است. در سال‌های اخیر ایران با مشکلات و موانع زیادی در این مسیر مواجه شده است و شرایط کنونی صنایع نساجی نامطلوب است.

مزایای توسعه صنعت نساجی

صنعت نساجی تأثیر زیادی در اشتغال زایی دارد، به همین دلیل کشورهای بسیاری به صورت جدی و برنامه ریزی شده اقدام به توسعه این صنعت نموده‌اند. علاوه بر تولید اشتغال، این صنعت نیاز به سرمایه اولیه زیادی ندارد و بازگشت این سرمایه بسیار سریع است. با توجه به کارآمدی بالا و هزینه‌های پایین، ایجاد و توسعه صنعت نساجی بهترین انتخاب برای هر کشوری محسوب می‌شود.

خصوصی بودن صنعت نساجی

در اکثر کشورهای جهان، صنایع نساجی تحت پوشش دولت است و در گذشته صنایع نساجی ایران نیز تحت حمایت دولت قرار داشت اما متأسفانه اکثر این صنایع یا با تعطیلی مواجه شدند و یا به بخش خصوصی واگذار گردیدند. در حال حاضر حدود ۹۰ درصد از صنایع نساجی باقی مانده تحت پوشش بخش‌های خصوصی است. خصوصی بودن این صنایع باعث مشکلات فراوانی در امر تولید شده است و با توجه به تحریم‌های اعمال شده، شرایط سختی را برای صاحبان صنایع نساجی به وجود آورده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *